INFO KUCING

KUCING PUN ADA MASALAH KENCING (UTI)

Home Treatment utk Kucing Anda yang ada Masalah kencing atau UTI (Urinary Tract Infection) 

"Mencegah Lebih Baik Daripada Mengubati"

1. Pastikan Kucing Anda Makan Makanan Yang Berkhasiat
  • Beri mereka makanan yang sihat & berkhasiat, contohnya kalau makanan itu berasaskan daging, ianya mesti berasakan daging yang sebenar. Ini penting utk mengekalkan tahap PH Level di dalam bladder (pundi kencing) kucing anda. 
  • Terdapat 3 Kategori Makanan Kucing: (1) Super Premium, (2) Premium, & (3) Comercial.
  • Pastikan kucing anda diberi makanan yang "Super Premium".
  • Sebelum membeli makanan utk Kucing, pastikan anda membaca, bertanya, dan lihat isi kandungannya.
  • Elakkan makanan yang ada kandungan steroids, hormones, by-products, pewarna atau perasa tambahan, jagung, gandum, soy, & kandungan garam yang tinggi.
  • By-Product: ialah bahagian haiwan yang manusia tak makan. Contohnya : Chicken by-product (ia bkn ayam tp bhn sprt paruh, kaki, kepala, hati, limpa, tulang , dan lain2 lagi)
  • Kalau beri makanan basah, pastikan  kandungan jellynya x banyak.
  • Kibbles yang bagus utk kucing yang sihat (x der penyakit) at least 30%-33% protein

     (Sekali-sekala atau seminggu sekali masak la makanan utk Si Manja anda)

2. Pastikan Kucing Anda Minum Air Yang Secukupnya

  • Jangan berikan air paip pada kucing anda. Beri mereka air masak yang secukupnya, sekiranya kucing anda tidak suka minum air, belikan mereka (water fountain for cat) keranan kucing tertarik pada bunyi air yang mengalir. Ini mengalakkan mereka meminum air dengan banyak.
3. Pastikan tempat (litter box) kucing anda dalam keadaan bersih.

4.  Berikan supplement atau ubat-ubatan semulajadi bagi membantu kucing anda untuk membuang air. Herba2 yang dapat membantu "Urinary Track Infection" adalah Uva Ursi, Staphysagris, Berberies, dan Cantharis.

Bladder & UTI : Pundi & Jangkitan Saluran kencing boleh menjejaskan pundi kencing dan kerosakan buah pinggang. Tisu parut boleh membentuk, membuat kencing sentiasa menyakitkan atau sukar.
   
Rawatan / Treatment:


Doktor / Vet biasanya memberikan antibiotik, tetapi terdapat kesan sampingan yang boleh menimbulkan masalah hilang selera makan, lesu,dan  muntah. Hilang selera makan mungkin sementara.Doktor / Vet  Homeophatic biasanya mencadangkan ubat / supplement gabungan herba & ekstrak botani, ianya untuk merawat & mencegah jangkitan pada saluran kencing kucing anda.Ada juga kucing yang terpaksa dibedah, tetapi ini melibatkan risiko dan kos rawatan yang tinggi. Jadi mencegah lebih baik dari merawat.

Peringatan : Sekiranya penyakit ini tidak dirawat kucing anda boleh mati. Pastikan anda berjumpa dengan Doctor / Vet anda.
Prevention & Maintenance utk Kucing yang menghadapi masalah UTI:
  • Pastikan kucing anda senang untuk mendapatkan air yang bersih (fresh water - bkn air paip yer). Pastikan juga kucing anda minum air yang banyak.
  • Makanan Basah sebenarnya lebih baik daripada makanan kering.(Pastikan bahan mentah yang digunakan betul2 drp ikan, daging atau ayam (bkn dr organ2 dlman) serta organic dan jangan sesekali berikan kucing anda makanan yang mengandungi kandungan gula.
  • Sekiranya kucing anda sedang menghidapi masalah UTI, elakkan menggunakan  commercial flea collars, powders (bedak), atau sprays (semburan).
  • Support fungsi immune system kucing anda dengan pastikan kucing anda mempunyai rutin exercise yang sihat & minimizekan stress kucing anda (bermain dgn kucing anda). 
  • Boleh juga memberikan kucing anda supplement utk mencegah masalah UTI ini menjadi lebih kronik. 
(Jgn. lupa dapatkan nasihat Doctor / Vet anda sebelum membeli apa2 supplement / vitamin)

 
Share on Google Plus

About Admin

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 comments :

Post a Comment